Att starta ett företag

Under åren har jag skapat eller utvecklat flera varumärken och rörelser. Det är en entreprenörsanda i mig som inte går att tvätta ur. Jag har sålt datorväskor på nätet (Bringster), recenserat viner (Vinklubben), krängt friluftsprylar (Wildgear), marknadsfört evenemang (Ajko), tryckt posters (Deseo) och mycket mycket mer.

Det är något med innovation och design som tilltalar mig mer än att driva rörelserna/webbplatserna dag efter dag, trots att jag mycket väl vet att det krävs ett par år för att skapa sig ett lönsamt varumärke. Istället har jag sålt eller avvecklat mina firmor och gett mig in på nya äventyr med jämna mellanrum. På vägen har jag lärt mig mycket om både mig själv, marknadsföring samt hur företagskulturen ser ut och fungerar. Det enda jag inte gjort hittills, är att tjäna duktigt med pengar på det hela. Men det kommer.

Som en påminnelse till mig själv och till dig som kanske funderar på att starta ett riktigt lönsamt företag, kommer här min checklista för en ultimat startup…

1. Affärsidé
Ett bra företag, måste ha en kort och enkel affärsidé. Det måste inte vara en superidé som ingen annan någonsin kommit på före dig, utan en kort självförklarande pitch. Less is more.

2. Marknadsplan
Vem är din potentiella kund? Vill de verkligen ha det du tänker sälja? Här handlar det om att sträcka sig ut på riktigt, antingen direkt till potentiella kunder eller via en generell marknadsundersökning för att se om ditt erbjudande faktiskt har en mottagare.

3. Prototyp
Rom byggdes in på en dag. Förvänta dig inte att skapa en perfekt produkt eller tjänst från första början, utan skapa ett minimum som du kan erbjuda kunder eller visa upp.

4. Starta ett smart och strömlinjeformat (aktie)bolag
Jag är ingen expert på aktiebolag, men om du verkligen tror på din idé och har som mål att skapa något stort så satsa på ett aktiebolag redan från början. En redovisningsbyrå kan hjälpa dig med allt det praktiska. Du behöver minst 50kkr i aktiekapital vilket helst alltid ska ligga på kontot och inte röras, så med andra ord behövs det ännu mer utöver det för uppstartskostnaderna. För att hålla reda på vem som har vilka rättigheter/skyldigheter i företaget, så krävs enligt lag även en så kallad aktiebok, vilket man enklast ordnar elektroniskt hos Nordiska Värdepappersregistret.

5. Sälj, sälj, sälj
Vad du än producerar, måste du ha någon som köper det. Kunder. Här finns inga genvägar, utan slåss med näbbar och klor för att få dina första betalande kunder. Försäljning och marknadsföring är helt och hållet vad ett företag bygger på. Resten är trivialt.

6. Finansiering
Eftersom du var smart och skapade ett aktiebolag, blir det mycket enklare att ta in externa investerare eller affärsänglar när du väl har bevisat att firman är livskraftig. Istället för att behöva upprätta invecklade avtal, kan den som tillför kapital få ägandedel i form av aktier. Många entreprenörer kanske hellre vill behålla allt ägande själva, men om du börjar från noll så är det trots allt bättre att få 50% av något väldigt stort än 100% av ingenting. Kapital som är rätt använt ger en hävstångseffekt som kan spara dig många tuffa år.

7. Hitta det rätta folket
Du kanske skapade något från ingenting. Men för att rörelsen ska bli ännu större och livskraftigare i framtiden, så måste du hitta smarta och hungriga medarbetare. Stressa dock inte fram det, då en felaktig rekrytering kan kosta oerhört mycket.

8. Exit
När firman rullar på och du sparat undan vad du kunnat av din förtjänst, så är det dags att sluta på topp. När du inte har mer ork eller idéer kvar, så är det kanske bättre att låta företaget leva vidare på egen hand. Casha ut och lev gott i Karibien resten av livet.