Heatmaps för att analysera dina hemsidor

Att bygga hemsidor är mer än bara fina bilder och fräsiga animationer. För att få det resultat som man kräver av en företagshemsida, så är statistik det viktigaste vapnet på en hemsida. Förutom kungliga gratistjänster som Google Analytics, så är ”heatmaps” det allra vassaste för den som satsar stort på sin hemsida. Eftersom de flesta tjänster kostar en hel del pengar att använda, så är det förmodligen inget alternativ för din privata blogg, men för en nätbutik är det ovärderligt.

annonsplacering

Heatmaps får man från tjänster som beräknar eller mäter vad det är på din hemsida som fångar besökarnas blick/klick. På så vis kan man prova sig fram till en design som ger resultat och inte bara ser cool ut. Om man tjänar pengar på resultatbaserade annonser, är det ännu viktigare att de läggs märke till av besökarna.

Det finns en mängd heatmap-tjänster på nätet, som Crazy Egg, Attention Wizard, Mouseflow eller The definitive heatmap. Den sistnämnda tjänsten är gratis, men tekniskt avancerad för amatören.

Jag tycker det är dags att fler tar statistik till en högre nivå. Satsa på heatmaps du också!