Äntligen en standard för e-handelsdata

Mer än ett dussintals teknikföretag, bland annat IBM, Google, Adobe och Best Buy, har gått samman för att skapa en standard för datahantering i nätbutiker.

Den nya standarden går under namnet ”Customer Experience Digital Data Acquisition” och kommer göra det mycket enklare för näthandlare stora som små.

Föreställ dig till exempel att du växt ur ditt näthandelssystem och vill byta upp dig. Har du 10 000 produkter vill du nog knappast överföra alla produkter och kunder manuellt, men med en standard kan du enkelt överföra information mellan olika system.

Det var på tiden att det skapades en standard för detta, framförallt för att de e-handlare som beställer specialbyggda e-handelssystem får bättre riktlinjer för vad de ska be sina webbutvecklare om.

De specifikationer som ingår i standarden täcker bland annat produktkategorier, pris, valuta, rabattkuponger, betalnings- och leveransinformation, men även användarinformation som till exempel adress och användarnamn.

Du kan läsa det första utkastet hos W3C (pdf)