14 november, 2019

Filterbubblor en konkurrensfördel, men hot mot vår demokrati och folkbildning

Lever du i en bubbla? Ja, troligtvis gör vi alla det.

Varje sökning du gör hos Google. Varje inlägg i ditt facebookflöde. Artiklarna på din favoritsajt. Annonserna i sidomenyn. De är alla exempel på den filterbubbla du lever inom.

Allt fler är idag medvetna om att sökresultat och innehållet på webben är personligt utvalt just för dig och dina intressen. Sådant som du troligtvis inte är intresserad av filtreras helt enkelt bort. För de tjänster som använder sådan filtrering kan det vara en stor eller rentav deras främsta konkurrensfördel. För självklart vill ju vi användare ha så bra underhållning som möjligt utan att behöva scrolla oändligt. Flera sajter som Pinterest, Instagram och Google har helt byggt sina affärsmodeller runt dessa algoritmer för filtrering, vilket bevisligen kan vara väldigt lönsamt.

Men för cirka tio år sedan myntade internetaktivisten Eli Pariser begreppet “filterbubbla”. För när denna smarta filtrering blir för stark eller används på fel plats kan det utgöra ett stort hot mot vår demokrati.

Företaget Cambridge Analytica – mest känt från “skandalen” med valpåverkan i USA när Donald Trump blev invald som president – hade en klar fördel av filterbubblor. Genom att placera slagkraftiga annonser eller inlägg riktade till noga utvalda väljare så skapade de en snöbollseffekt. Först visade användarna intresse för dessa radikala lockbeten eller “clickbaits”, som då säger till filteralgoritmen att detta är deras intresse. Automatiskt utsätts de sedan därefter för mer och mer åsikter och material som förstärker denna kampanj. Filterbubblan blir sakta mindre och mindre, tills det resulterar i en omvälvande röst i valstugan.

Precis som många andra nya fenomen, så krävs det ett producentansvar för att komma till rätta med internets negativa effekter. Det är vi som bygger webb och arbetar med content som måste förstå och ta ställning mot dessa avigsidor med tekniken. Precis som tillverkare av produkter tar ansvar för återvinning och miljöpåverkan, så måste vi aktivt verka för att undvika filterbubblor. Allt innehåll får inte vara filtrerat, utan en viss mängd måste alltid vara slumpmässigt eller naturligt utvalt.

Är du beredd att ta ditt ansvar?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *