Marknadsföring av en nätbutik

Genom åren så har jag arbetat med en hel del nätbutiker och även själv bedrivit näthandel, vilket gett mig en hel del nyttiga kunskaper.

Om du ska starta en nätbutik, så är det ett par livsnödvändiga råd jag skulle vilja ge dig…

Mycket är mer! Ett stort sortiment ökar dina chanser att besökaren hittar något av intresse. Det gör även att du ser mer seriös och etablerad ut. Det tar tid att lägga in produkter; skriva beskrivningar, lägga in bilder, bestämma pris osv. Skriv en post-it och sätt på badrumsspegeln. “5 om dan!”. Då är det inte 5 frukter jag menar, utan minst 5 produkter varje dag.

Våga vara tråkig! Försök inte att vara kreativ och komma på värsta marknadsföringskampanjen. Tänk istället långsiktigt och gör enkla, tråkiga aktiviteter under lång tid. Dela ut visitkort/reklamblad. Gå på nätverksträffar. Starta ett nyhetsbrev.

Tålamod! Det tar tid att bygga sig ett namn och visa kunder att de kan lita på dig. Min nätbutik Bringster som sålde datorväskor krävde månader till första beställning och tiotusentals kronor i digital marknadsföring första året (På den tiden fanns tyvärr inte tjänster som Nextcamp). Men när det väl släpper, då släpper det.Ett år senare omsatte jag hundratusentals kronor. Vissa varor är mer lättsålda än andra och har du ett nätverk av kunder redan innan du startar nätbutiken, använd dig av det. Dina bekanta har redan förtroende för dig och kan bli ambassadörer, samtidigt som de hjälper dig anpassa ditt erbjudande tills du når “product/market fit”, dvs när ditt erbjudande eller produkt motsvarar marknadens önskemål och förväntningar.

När någon ber mig att bygga en nätbutik åt dem så försöker jag alltid att fråga dem: “Vill du slita dagligen i ett år och betala tiotusentals kronor ur egen ficka för det?”. En nätbutik är ingen snabb lösning på dina pengaproblem, det är en långsiktig säljkanal dubbelt så svår att marknadsföra som en butik i stan…

Men vill man så går det.