Marknadsföring av en nätbutik

Då jag driver en nätbutik med friluftsprylar så får jag ännu en gång praktisk erfarenhet av alla tips och regler som jag så länge lärt ut till andra, bland annat i min bok om internetmarknadsföring (numera slutsåld).

Om du ska starta en nätbutik, så är det ett par livsnödvändiga råd jag skulle vilja ge dig…

Mycket är mer! Ett stort sortiment ökar dina chanser att besökaren hittar något av intresse. Det gör även att du ser mer seriös och etablerad ut. Det tar tid att lägga in produkter; skriva beskrivningar, lägga in bilder, bestämma pris osv. Skriv en post-it och sätt på badrumsspegeln. ”5 om dan!”. Då är det inte 5 frukter jag menar, utan minst 5 produkter varje dag.

Våga vara tråkig! Försök inte att vara kreativ och komma på värsta marknadsföringskampanjen. Tänk istället långsiktigt och gör enkla, tråkiga aktiviteter under lång tid. Dela ut visitkort/reklamblad. Gå på nätverksträffar. Starta ett nyhetsbrev.

Tålamod! Det tar tid att bygga sig ett namn och visa kunder att de kan lita på dig. Min förra nätbutik som sålde datorväskor krävde månader till första beställning och tiotusentals kronor i marknadsföring första året. Men när det väl släpper, då släpper det. Vissa varor är mer lättsålda än andra och har du ett nätverk av kunder redan innan du startar nätbutiken, använd dig av det.

När någon ber mig att bygga en nätbutik åt dem så försöker jag alltid att fråga dem: ”Vill du slita dagligen i ett år och betala tiotusentals kronor ur egen ficka för det?”. En nätbutik är ingen snabb lösning på dina pengaproblem, det är en långsiktig säljkanal dubbelt så svår att marknadsföra som en butik i stan…

Men vill man så går det.