Möjligheterna är för många

Problemet med marknadsföring online är många gånger att alternativen är för många. Därför gäller det att hålla sig till ett fåtal kanaler, och mäta mäta mäta sitt resultat.

När jag läste till ingenjör fick jag lära mig att man alltid mäter minst tre gånger. Samma synsätt bör man även ha på webben. Oavsett vilken metod du väljer för att marknadsföra dig online, så se till att du tar reda på vad det faktiskt ger dig i konkreta kunder eller kronor.

Börja med att ta reda på nyckeltal innan du börjar. Hur många unika besökare har din hemsida? Hur många ordrar har du i månaden i din shop? Och så vidare. Sedan när du vet utgångsläget, sätt upp ett enkelt mål för respektive nyckeltal och börja marknadsföra…

Google Adwords är sponsrade länkar på sökmotorn, där man kan mäta i detalj vad varje krona faktiskt ger dig i omvandling. Det är inte gratis att annonsera, men så länge du vet att din annons ger avkastning så är det trots allt värt det.

Lycka till!