Vad blir nästa steg för sökmotorer som Google?

Som de flesta andra med programmeringskunskaper (och säkert en och annan utan), har även jag drömt om att bygga en sökmotor som puttar ned stora G från tronen. Det finns måååånga som försökt, men alla har de en sak gemensamt; de har inte gått sin egen väg.

Om man verkligen vill vinna måste man ta det hela ett steg längre. Därför tänkte jag bjuda på lite tankar som kanske inspirerar till nästa nya sökmotorgigant… eller så kanske Google ringer mig imorgon med ett erbjudande jag inte kan motstå 😀

Vad som är rätt med Google?

Inget slår Google när det gäller organiska sökresultat. Med alla data mining och fiffiga algoritmer så har de utvecklat en form av intelligens som vet precis vad du är ute efter.

Enkelheten. En sökmotor ska vara så minimalistisk som möjligt och låta resultaten stå i fokus istället för det egna varumärket/reklam/widgets eller vad det nu kan vara.

Hastigheten. Det kanske är en självklarhet, men väl värt att nämnas. En sökmotor måste vara snabbare än blixten och servrarna får aldrig ligga nere.

Vad som är fel med Google?

I jakt på ökade intäkter har organiska sökresultat fått mindre utrymme, i konkurrens med sponsrade länkar. Senaste tiden tycker jag dock ändå att de skärpt till sig på den punkten. Med tanke på att så gott som varenda internetanvändare idag använder Google dagligen, så kan man ställa sig frågan om det inte skulle gå att ta betalt för tjänsten? Det är dock omöjligt att såhär sent börja ta betalt för grundfunktioner utan att tappa betydande marknadsandelar.

De låga kraven. Jag gillar personligen att Google inte filtrerar särskilt mycket, vilket tilltalar open-source-älskaren inom mig. De flesta vana internetanvändarna idag är dock trötta på att behöva göra all filtrering själva och trenden går allt mer mot appbaserad internetanvändning, där man har tydliga tjänster för specifika ändamål och slipper gräva igenom sökresultat varje gång man ska göra något via internet. Man kunde filtrera både spam, “innehållsfarmar”, sidor dränkta i reklam eller hemsidor med skadlig kod.

Tunnelseendet. Google är byggt enligt en stjärn-design där varje sökning utgår från samma punkt och för att göra en ny sökning får man gå tillbaka till start. Det borde istället gå att göra relationsbaserade sökningar där man kan följa en röd tråd mellan olika relaterade hemsidor (“sidospår”) utan att behöva gå tillbaka till sökmotorn igen.

De söker faktabaserat istället för målbaserat. Med all maskininlärning och artificiell intelligens som jätten säkert har till förfogande så borde de kunna göra en sökmotor som även kan ta fram material som du inte ens vet att du söker efter. Det vill säga analysera och tolka innehållet på hemsidor istället för att bara rada upp dem i listor. “Hur förändrar jag världen?” borde t ex inte ge dig en platt sida med tio sökresultat av världens miljarder hemsidor, utan hellre en form av mindmap med inriktningar presenterade som noder i relation till varandra, eller ännu bättre i relation till dig själv, dina kunskaper och din sociala sfär (inhämtat från sociala medier eller manuellt inmatat av dig själv).

Jag hade kunnat fortsätta ännu längre, men för att inte trötta ut dig stannar jag här. För att sammanfatta så anser jag att det finnas en lång väg kvar att gå. Om någon skrattar när du påstår dig kunna konkurrera med ett av världens största företag, så tänk på vad Mark Twain en gång sa…

Förlora inte dina illusioner. När de är borta existerar du kanske fortfarande men du har slutat att leva.

One thought on “Vad blir nästa steg för sökmotorer som Google?

  1. Intressant och tänkvärt.

    Jag tror absolut att sökmotorerna kommer utvecklas i den riktningen du säger. Google har så mycket information om oss idag att de borde kunna anpassa sökningar mycket efter vem man är.

Comments are closed.